Bon ciepłowniczy to wsparcie finansowe dla gospodarstw domowych o niskich dochodach, które doświadczają skokowego wzrostu cen ciepła z systemu ciepłowniczego dostarczanego przez przedsiębiorstwa energetyczne w związku z wygaśnięciem z dniem 30 czerwca br. mechanizmu tzw. maksymalnej ceny dostawy ciepła. Bon ciepłowniczy przysługuje tylko gospodarstwom domowym jednoosobowym lub wieloosobowym, które:
- spełniają kryteria dochodowe (sprawdź w sekcji Kto może złożyć),
- korzystają z ciepła z systemu ciepłowniczego dostarczanego przez przedsiębiorstwo energetyczne,
- płacą za ciepło powyżej 170 zł/GJ (jednoskładnikowa cena ciepła netto).
Każdy, kto:
- mieszka i przebywa w Polsce,
- jest obywatelem Polski lub
- jest cudzoziemcem, który ma:
- zezwolenie na pobyt stały lub pobyt rezydenta,
- status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą,
- zgodę na pobyt ze względów humanitarnych lub na pobyt tolerowany,
- obywatelstwo państwa Unii Europejskiej (UE), Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub Szwajcarii,
oraz spełnia wszystkie poniższe warunki:
- samodzielnie prowadzi gospodarstwo domowe i jego miesięczny dochód nie przekracza 3272,69 zł lub
- wchodzi w skład gospodarstwa domowego wieloosobowego i jego miesięczny dochód nie przekracza 2454,52 zł,
- korzysta z ciepła z systemu ciepłowniczego dostarczanego przez przedsiębiorstwo energetyczne
- płaci za ciepło powyżej170 zł/GJ netto (jednoskładnikowa cena ciepła netto).
Jeśli twój dochód jest wyższy, możesz złożyć wniosek o wypłatę bonu ciepłowniczego. Wysokość bonu zostanie pomniejszona o kwotę przekraczającą twój dochód – zgodnie z zasadą złotówka za złotówkę.
- Wniosek o wypłatę bonu ciepłowniczego
- Zaświadczenie – wydane przez zarządcę budynku, chyba że gospodarstwo domowe jest odbiorcą ciepła, czyli jest stroną umowy z przedsiębiorstwem ciepłowniczym dostarczającym na jej potrzeby ciepło przez system ciepłowniczy – wtedy nie załącza zaświadczenia.
Do wniosku w większości przypadków należy załączyć zaświadczenie ze spółdzielni, od zarządcy wspólnoty lub innych podmiotów zobowiązanych do zapewnienia dostaw ciepła do lokalu, w którym znajduje się gospodarstwo domowe. Zaświadczenie potwierdza fakt korzystania gospodarstwa domowego z ciepła dostarczanego przez przedsiębiorstwo energetyczne oraz wysokość jednoskładnikowej ceny ciepła netto, która decyduje o wartości przyznanego bonu ciepłowniczego.
Jeśli gospodarstwo domowe jest odbiorcą ciepła, czyli jest stroną umowy z przedsiębiorstwem ciepłowniczym, wówczas nie załącza zaświadczenia. Takie gospodarstwo domowe informacje o korzystaniu z ciepła dostarczanego przez przedsiębiorstwo energetyczne i jednoskładnikowej cenie ciepła netto wskazuje w samym wniosku o wypłatę bonu ciepłowniczego.
Wzór zaświadczenia został określony przez Ministra Energii i udostępniony na stronie internetowej BIP Ministerstwa Energii.
Gospodarstwa domowe mogą wnioskować o bon ciepłowniczy dwukrotnie.
Wnioski o bon ciepłowniczy będą przyjmowane:
- za okres 1 lipca – 31 grudnia 2025 r. – od 3 listopada 2025 r. do 15 grudnia 2025 r.,
- za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2026 r. – od 1 lipca 2026 r. do 31 sierpnia 2026 r.
Wysokość bonu zależy od jednoskładnikowej ceny ciepła netto (cena ciepła).
Przy bonie ciepłowniczym za okres 1 lipca – 31 grudnia 2025 r.:
- 500 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto wynosi powyżej 170 zł/GJ do 200 zł/GJ;
- 1000 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto wynosi powyżej 200 zł/GJ do 230 zł/GJ;
- 1750 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto przekracza 230 zł/GJ.
Przy bonie ciepłowniczym za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2026 r.:
- 1000 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto wynosi powyżej 170 zł/GJ do 200 zł/GJ;
- 2000 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto wynosi powyżej 200 zł/GJ do 230 zł/GJ;
- 3500 zł dla gospodarstwa domowego – gdy cena ciepła netto przekracza 230 zł/GJ
Jeśli masz pytania dotyczące wniosku:
- skontaktuj się z organem, który rozpatruje wniosek, lub
- napisz na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., lub
- zadzwoń na infolinię Ministerstwa Energii: +48 22 25 00 153 (czynna w dni robocze, w godzinach 10:00–14:00).
- sprawdź zakładkę Najczęściej zadawane pytania.
