Ułatwienia dostępu

jak złożyć wniosek o dodatek węglowy przez ePUAP?

Adam Szumowski

wniosek elektroniczny o dodatek węglowy można wysłać w ePUAP jako załącznik w formacie WORD albo PDF w trybie "Pismo ogólne do podmiotu publicznego". Nie ma bowiem osobnego formularza wniosku o dodatek węglowy dla systemu ePUAP, który można byłoby wypełnić po zalogowaniu się do niego. Wymagane są dwa podpisy elektroniczne: 1) na wniosku o dodatek i 2) w e-piśmie do gminy.
Jak złożyć elektronicznie wniosek o dodatek węglowy w ePAUP przez Internet?
Niezbędne jest zalogowanie się do portalu ePUAP. Następnie wybierz z katalogu spraw: „Pismo ogólne do podmiotu publicznego”. I wyślij w tym trybie do właściwego urzędu list elektroniczny. Wniosek online o dodatek węglowy, to załącznik do listu podpisanego np. profilem zaufanym. Wniosek elektroniczny o dodatek węglowy trzeba więc przygotować samodzielnie na komputerze poza ePUAP. A potem dołączyć do pisma ogólnego.
Pismo podpisujemy podpisem elektronicznym w postaci:

1. profilu zaufanego ePUAP albo
2. kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Wniosek o dodatek węglowy w ePUAP [Instrukcja krok po kroku]

Krok 1. Sprawdź na stronach internetowych urzędu gminy, która z instytucji w Twoim miejscu zamieszkania, zajmuje się obsługą przyznawania i wypłatą dodatku węglowego.

Krok 2. Wypełnij na komputerze wniosek o dodatek w Wordzie albo PDFe. Podpisując załącznik profilem zaufanym postępuj według wskazówek, które znajdziesz tu: Co musisz zrobić, aby podpisać podpisem zaufanym dokument PDF, który nie ma podpisu (gov.pl):

1. Przygotuj dokument PDF (plik), który chcesz podpisać.
2. Kliknij przycisk Podpisz lub sprawdź dokument PDF.
3. Dodaj z dysku lokalnego dokument PDF (plik) – kliknij Wybierz dokument z dysku albo przeciągnij plik myszką.
4. Po poprawnym dodaniu dokumentu, kliknij przycisk Podpisz.
5. Gdy otworzy się strona profilu zaufanego, zaloguj się na swoje konto (jeżeli twój profil zaufany był założony przez bankowość elektroniczną, przy logowaniu wybierz logotyp swojego banku).
6. Kliknij Podpisz podpisem zaufanym i postępuj zgodnie z komunikatami na ekranie.
7. Wskaż miejsce, w którym chcesz przystawić stempel (to jest graficzne odwzorowanie twojego podpisu).
8. System wygeneruje nowy plik PDF, w którym zawarty będzie twój podpis.
9. Kliknij Pobierz, aby zapisać podpisany dokument PDF na dysku lokalnym.

Te same zasady dotyczą plików Word.

Dlaczego musisz podpisać PDFa profilem zaufanym? A nie tylko sam list do MOPS i GOPS? Wynika to z uchwały NSA z 6 grudnia 2021 r. (sygn. akt I FPS 2/21). Sędziowie orzekli:
Zgodnie z art. 57 § 1 w zw. z art. 46 § 1 pkt 4 oraz art. 12b § 1 i art. 46 § 2a i 2b ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, ze zm.), skargę stanowiącą załącznik do formularza pisma ogólnego, podpisanego podpisem zaufanym, przesłanego przez platformę ePUAP, należy uznać za podpisaną jedynie wówczas, gdy została ona odrębnie podpisana podpisem kwalifikowanym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

NSA odpowiedział na następujące pytanie:
"Czy przepis art. 46 § 2b ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.), zgodnie z którym zasady podpisywania przewidziane w § 2a dotyczą także załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego, należy rozumieć w ten sposób, że chodzi w nim o zasady przyjęte dla określonych trybów składania podpisu elektronicznego określonych w § 2a, co oznacza, że załączniki złożone w ramach podpisanego podpisem zaufanym (kwalifikowanym) dokumentu przesłanego przez platformę ePUAP należy uznać za podpisane w rozumieniu art. 46 § 2a i 2b ww. ustawy, jako spełniające zasady zastosowanego trybu składania tego podpisu elektronicznego, zgodnie z którymi podpis zaufany (kwalifikowany) złożony przez profil zaufany ePUAP odnosi się do całej treści formularza wraz z załączonymi do niego plikami, a więc obejmuje także zawarte w nim załączniki?"

Gminy rozpatrując wnioski o dodatek węglowy wdrożyły wskazówki z tej uchwały do stosowanych przez siebie procedur. Ich zdaniem podpisany elektronicznie ma być zarówno list do MOPS (pismo ogólne) jak i załącznik do tego listu (wniosek o dodatek węglowy).

Dlatego składając wniosek przez ePUAP trzeba podpisać profilem zaufanym zarówno pismo ogólne jak i załącznik, który zawiera wniosek o:

1. dodatek węglowy,
2. dodatek do pelletu, drewna, oleju, gazu,
3. dodatek elektryczny (do prądu).

Brak dwóch e-podpisów spowoduje, że otrzymasz wezwanie z urzędu do:

1. stawienia się w MOPS/GOPS i uzupełnienia wniosku złożonego przez Internet o podpis odręczny albo
2. złożenia wniosku ponownie przez internet z usunięciem wskazanej przez urząd wady (zniechęceni internauci często składają wniosek w wersji papierowej).

UWAGA! Gminy niekiedy akceptują skan podpisu odręcznego na wniosku o dodatek w Word albo PDF. Trzeba więc wniosek wydrukować, podpisać i zeskanować. Ta praktyka wynika z tego, że w ww. uchwale NSA sędziowie wskazali, że załącznik do listu wysyłanego przez ePUAP musi być odrębnie podpisany podpisem kwalifikowanym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. W większości gmin wymagane jest jednak podpisanie profilem zaufanym zarówno pisma ogólnego jak i załącznika w PDF/Word.

Krok 3. Zaloguj się do portalu ePUAP, znajdź MOPS albo OPS, który rozpatrzy Twój wniosek. Następnie wybierz z katalogu spraw: „Pismo ogólne do podmiotu publicznego” i tam wyślij pismo:

1) dołączając do niego załącznik podpisany jak w kroku 2
2) opatrując profilem zaufanym cały list do MOPS i GOSP.

WAŻNE! Jeżeli nie masz profilu zaufanego, to możesz szybko go założyć korzystając ze swojego internetowego konta bankowego. Taką możliwość oferują ING, PKO BP, Millennium, Inteligo, Envelo (dawny Bank Pocztowy), BOŚ, ALIOR, Santander, Bank Pekao, Grupa BPS.

Krok 4. Odbierz w skrzynce pocztowej Urzędowe Potwierdzenie Złożenia.
Pamiętaj, że jeśli urząd wyda negatywną decyzję administracyjną, to otrzymasz ją za pośrednictwem portalu ePUAP. Wtedy możesz odwołać się od niej w terminach ustawowych. Jeżeli Twój wniosek zostanie zaakceptowany, to nie zostanie wydana decyzja - otrzymasz przelew 3000 zł i emaila z informacją o przyznaniu dodatku (jeżeli go podałeś we wniosku).